KONTAKT
WEBBKARTA
VISA
Sök yrke
Jämför yrken
Vanliga yrkesroller
Förebilder
Karriärkartor

Delby Ponce de Leon, Affärskonsult CGI

»Att hitta viljan att lära sig är verkligen viktigast. Viktigare än vad du lär dig nästan.«

Gillar mitt jobb för att:

1. Det är så varierande och jag får prova på olika roller hela tiden.

2. Det är mycket problemlösning. Och det gillar jag.

3. Jag får möjlighet att träffa kunden mycket och får på så sätt inblick i många olika verksamheter.

Om jobbet

Utbildning: Civilingenjör i datateknik från KTH.

Yrkeserfarenhet: Jag tog examen i september 2008 och har varit på Logica sedan dess.

Arbetsuppgifter: Jag är med och stödjer kunden när de stöter på problem med sina system, eller om de vill förändra sin funktionalitet på något sätt. Jag jobbar också en del med att göra förebyggande aktiviteter för att förenkla och tänka framåt.

Vilka jobbar du med?: Jag jobbar i en grupp med väldigt olika bakgrund, ekonom, systemvetare, högskoleingenjör med flera. Sen jobbar jag nära vår serviceledare, vi sitter i samma rum till och med.

Arbetstid: 8-17 oftast. Men när det är arbetstoppar blir det såklart lite mer.

Löneförmåner: Vi har lite rabatter på olika gym, behöver man vara föräldraledig så betalar Logica upp till full ersättning och så har vi eget gym i huset med olika pass och så, det är verkligen bekvämt att bara sticka ner på lunchen.

Möjlighet att jobba utomlands: Ja absolut. Logica är ett internationellt företag så det finns goda möjligheter att få åka på uppdrag i annat land.

Tråkigast: Vi sitter utspridda på olika kunder så man får inte alltid träffa sina roliga kollegor så mycket som man skulle vilja.

Mest nytta av från utbildningen: Jag läste ju datateknik men jag har också läst med inriktning mot logistisk och den kombinationen är verkligen jätte bra för mitt jobb idag.

Råd till någon som vill ha ditt yrke? Satsa på att läsa det du tycker är roligt. Att hitta viljan att lära sig är verkligen viktigast. Viktigare än vad du lär dig nästan.

Karriärmöjligheter: Det finns ingen självklart utstakad väg, men man kan ju antingen välja att bli specialist inom just vårt system, vända sig inåt verksamheten åt management hållet, eller bli projektledare. Det här är ett så stort företag och det är fullt av möjligheter.

Kontakt med andra eller självständigt? Mycket kontakt med andra. Vi är ett team som jobbar tajt och vi är väldigt beroende av varandra. Dessutom har jag mycket kontakt med kunden som sagt. Men jag skulle säga att det är ett väldigt socialt arbete.

Varför är det viktigt det du gör? Eftersom systemet kunden köpt av oss ofta är helt centralt i deras verksamhet är det viktigt att vi finns och hjälper till så fort det blir problem. Annars stannar hela deras verksamhet.

En vanlig dag
8.30 kommer till jobbet med bussen. Hejar runt på alla kollegor och slår på datorn. Hämtar en kaffe, sätter mig vid datorn och läser igenom mejl. Prioriterar de som verkar akuta och rangordnar resten. Stämmer av dagsplaneringen. Ligger rätt bra i fas, jag jobbade på bra igår. Tar en titt i kalendern och inser att jag har möte först klockan ett idag. Skönt med förmiddagen fri för planering och uppföljning.

9.00 Telefonen ringer, kunden har stött på problem i systemet och jag ber att få ringa tillbaka. Antecknar vad han säger och loggar in i systemet för att kontrollera felet.

9.15 Går över till tekniskförvaltning och ber dem kolla om de kan hitta vad som är fel. Det hittar inget och jag inser att felet nog ligger i en annan del av systemet.

9.30 Ringer tillbaka till kunden och berättar vad vi kommit fram till.

9.45 jobbar på framför datorn. Läser på lite till inför mötet.

10.30 Sticker och hämtar en frukt.

12.00 Lunch. Går till Birgittas, ett litet bra kafé, med ett gäng kollegor och käkar en sallad.

12.50 Tillbaka vid skrivbordet, hinner kolla mejl innan mötet.

13.00 Möte med projektgruppen. Stämmer av hur vi ligger till och hur vår prioriteringsordning framåt ser ut. Bra och effektivt möte. Alla är pålästa så det går smidigt.

14.00 Tillbaka vid skrivbordet. Kollar mejl. Förbereder nästa möte.

15.00 Möte med kunden via telefon. Redovisar det vi kom överens om förra gången.

15.30 Tar en eftermiddagskaffe och sitter ner en kortis i fikarummet med kollegorna. Pratar helgplaner och vad alla har på gång. Bra stämning. Jag är verkligen glad att jag har så bra kollegor.

15.45 Uppdaterar dokument från dagens möten och stämmer av med mejlen. Kan stryka några punkter från min lista som blivit lösta under dagen.

17.30 Stänger av datorn och plockar ihop mina grejer. Känner dig nöjd med dagen.

Mer om Delby

Ålder: 29 år

Familj: Syskon och pojkvän

Fritid: Resa till varma exotiska länder. Vara ute i naturen och så är jag engagerad i lite olika verksamheter.

Musik: Mycket pop och latin. Shakira till exempel.

Fråga Delby

Fråga du också >

Verksamhets-/affärsutvecklare

Läs mer om yrkesrollen >

Exempel på fler yrken

- Processpecialist
- Kundansvarig
- Account Manager
- Säljare
- Produktchef
- Kravanalytiker
- Verksamhetsutvecklare, -konsult
- Applikationskonsult
- Affärskonsult
- IT-informatiker
Jämför yrken »
Till utbildningar »
Tipsa en kompis »
Så valde vi:
Systemintegrator
Leveransansvarig inom processutveckling
Testare
Lösningsarkitekt
Utvecklare
Chef Application Management
Project Manager, trainee
Vd, entreprenör
Vad väljer du?
Copyright 2009 IT&Telekomföretagen inom Almega
Mer om VäljIT >